In gesprek met Jason Sheppard over zijn interne opleidingstraject
Binnen AMR ICT hechten we veel waarde aan het ontwikkelingsproces van zowel onze medewerkers als stagiaires. We zijn er dan ook trots op dat we vaak studenten vanuit hun stage zien doorgroeien tot een gewaardeerde collega. Maar dan stopt het opleiden zeker niet! Met ons interne opleidingsplan geven we nieuwe collega’s de best mogelijke start binnen AMR ICT. Jason Sheppard volgt nu dit traject en wij gingen met hem in gesprek over zijn ervaringen.
Jason is 25 jaar en liep de laatste twee periodes van zijn ad-ICT opleiding stage bij AMR ICT. Dat beviel aan beide kanten zo goed dat Jason de kans kreeg om te blijven en het interne opleidingsplan te doorlopen. Deze kans heeft hij met beide handen aangegrepen!
Van stagiair tot collega
Het interne opleidingsplan is speciaal opgezet om stagiaires (die AMR ICT graag wil behouden) te integreren in de dagelijkse werkzaamheden. Zo worden deelnemers als Jason voorzien van een zeer brede kennis van zaken binnen AMR ICT en de processen die zorgen voor de kwalitatieve service aan klanten. Jason: “Hierdoor krijg ik veel informatie over de werkzaamheden waar ik nu nog niet per se mee aan de slag moet, maar die mij wel voorbereiden op de toekomst. Ook helpt het me bij het oppakken van nieuwe taken op de servicedesk.” Ook worden hierin andere collega’s betrokken. “Ze delen hun ervaringen en leren me waarom ik taken op een bepaalde manier moet oppakken.”
De ervaring van Jason
Misschien nog wel belangrijker; het traject bevalt Jason enorm goed! Hij licht zelf toe: “Ik zie vaker dingen terugkomen waar ik op de servicedesk al mee heb gewerkt. Dit wekt daarom voor mij het beeld dat ik constant relevante informatie opdoe, die ik ook werkelijk nodig heb om mijn werk te doen. Het is ook een hele aangename ervaring dat ik tijdens het opleidingsplan zelf feedback kan geven en dat hier ook naar geluisterd wordt. De interactie tijdens het opleidingsplan maakt het een leuke ervaring waar ik veel kan leren, maar ook mijn eigen input kan geven.”
Door zijn goede ervaringen met het opleidingsplan is Jason ook van mening dat een dergelijk traject binnen bedrijven enorm belangrijk is. “Het maakt het voor nieuwe werknemers makkelijker om het werk dat van hun verwacht wordt sneller op te pakken. Met de ervaringen die ik tijdens het uitvoeren van mijn werk en het opleidingsplan opdoe, zie ik persoonlijk al vaker dat ik problemen zelfstandig kan oplossen. Ook merk ik dat het opleidingsplan een mogelijkheid is om een nieuwe werknemer het werkproces op een goede manier aan te leren. Zo weet je als nieuwe werknemer wat de verwachtingen zijn en op welke manier je bepaalde taken moet uitvoeren”, aldus Jason.
Hoe nu verder?
Uiteraard komt een dergelijke opleiding op een gegeven moment tot een einde en wordt van Jason verwacht dat hij er helemaal klaar voor is om zelfstandig aan de slag te gaan. Zelf hoopt hij zoveel mogelijk relevante kennis op te doen die hem helpen bij het uitvoeren van zijn werk op de servicedesk. “Met de ervaring die ik opdoe hoop ik natuurlijk goed mijn werk te kunnen doen en dit te gebruiken om uiteindelijk door te groeien binnen AMR ICT.”
Is het interne opleidingsplan iets dat hij zou aanbevelen aan anderen? Jason: “Ik raad zeker aan om het opleidingsplan te volgen. Het geeft je de mogelijkheid om van meer ervaren collega’s te leren en om gericht te ervaren wat er allemaal gedaan wordt binnen AMR. Verder krijg je door middel van het opleidingsplan de kans om ervaring op te doen binnen een omgeving die bedoeld is voor jou.”