AMR ICT x BlueFletch: een nieuw partnership voor de toekomst

In gesprek met Stefan Rompen over het nieuwe partnership met BlueFletch

Sinds afgelopen juni zijn we officieel partner van BlueFletch! Met dit softwarepakket loggen gebruikers in op een gedeelde smartphone met hun fysieke toegangspas. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de (reeds bestaande) identity provider van de klant, zoals Azure Entra ID bijvoorbeeld. Stefan Rompen was initiatiefnemer van deze samenwerking. Een van zijn doelen was het vinden van een authenticatiemethodiek waarmee zorgprofessionals op een werkbare, maar veilige manier, kunnen inloggen op de gedeelde smartphone in de zorg. En daaruit kwam zijn advies voor BlueFletch!

 

Bevindingen uit het onderzoek

Uit het onderzoek bleek in ieder geval dat zorgprofessionals op zoek zijn naar een inlogmethode die snel en werkbaar is. Het invoeren van lange gebruikersnamen en lange, complexe wachtwoorden die bovendien vaak wijzigen zorgt voor weerstand vanuit de gebruikers. Ze verliezen tijd met het invoeren van deze gegevens op de kleine schermen. Fouten worden hierdoor snel gemaakt, waardoor iemand vaak nog langere tijd bezig is met inloggen. Ook worden wachtwoorden regelmatig vergeten, een herstel hiervan kost nog meer tijd (en geld).

Stefan: “Daarom heb ik gekeken hoe het wél kan door de zorg erbij te betrekken. Al snel bleek dat het gebruik van een hardware token een gewenste oplossing was. Vervolgens kwam de fysieke toegangspas naar voren en daarop heb ik ingespeeld door te kijken wat hieromtrent mogelijk is. Na een marktonderzoek kwam BlueFletch als ‘winnaar’ uit de bus.”

 

Wat doet BlueFletch precies?

BlueFletch biedt een flexibele oplossing die tevens schaalbaar is. “Iets dat AMR ICT echt zocht gezien we meerdere klanten hebben die weer diverse smartphones en applicaties gebruiken”, aldus Stefan. Zoals al eerder aangegeven maakt BlueFletch het mogelijk om gebruikers te laten inloggen op een gedeelde smartphone met hun fysieke toegangspas.

Wat deze software nog mooier maakt is dat de gebruiker met deze inloggegevens kan inloggen op de aanwezige applicaties (het zogeheten Single-Sign On, SSO). De zorgprofessional hoeft dus eigenlijk maar één keer in te loggen aan het begin van zijn dienst op de smartphone. De software op de achtergrond zorgt ervoor dat men direct gebruik kan maken van de apps waarop ze voorheen handmatig dienden in te loggen, zoals een EPD en uiteraard IQ Messenger. Klanten die nog geen persoonlijke login hadden kunnen dit nu wel implementeren.

 

De voordelen van BlueFletch

De oplossing heeft een aantal voordelen voor zowel AMR ICT, het management van de klant als de zorgprofessional. Zo betekent dit dat we als AMR ICT zijnde gerichtere service bieden doordat we weten welke medewerker op een specifiek moment was ingelogd. Hierdoor verrichten we gerichter onderzoek in de logging.

Eén van de standpunten van AMR ICT is dat een oplossing zo veilig mogelijk behoort te zijn. Dat wordt door middel van deze oplossing gewaarborgd! Voordat men de data kan ontsluiten, moet men zich inloggen/authentiseren met een unieke, persoonlijke toegangspas (een fysiek middel). Daarna voert men een pincode in (die moet je weten, dus stelen/skimmen van toegangspas heeft geen nut zonder deze code). Op de achtergrond controleert BlueFletch de fysieke locatie van de smartphone, waardoor alleen binnen een zorglocatie/ziekenhuis kan inloggen. Super veilig dus!

Doordat op ieder moment inzichtelijk is wie ingelogd was op de smartphone, kan het management van de klant nakijken wie wel of juist niet op een melding binnen IQ Messenger heeft gereageerd. Dit is iets dat men op dit moment vaak mist. Daarnaast wordt het met BlueFletch ook inzichtelijk hoe snel iemand op een alarm reageert.

Voor de zorgprofessional is het lang bezig zijn met inloggen verleden tijd. Men houdt het toegangspasje tegen de smartphone aan en wordt vervolgens ingelogd op het toestel en de onderliggende apps. Een enorme tijdwinst en een aanzienlijke verbetering van het gebruikersgemak. Stefan merkte in zijn interviews voor zijn onderzoek dat met name de tijdswinst zeer positief werd ontvangen door de zorgprofessionals.

Voor de drie bovenstaande partijen is er ook één gemeenschappelijk voordeel: men kan sneller aan de slag met zorgen! En dat is uiteraard het belangrijkste. We zijn dan ook erg blij om BlueFletch nu te gaan implementeren voor onze klanten en zo weer stappen te zetten in de kwaliteit van de zorg.

Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp
X

VERGELIJKBARE BLOGS